راهبر شورا و سازمان های غیر دولتی

هرآنچه مردم ، سازمان های غیر دولتی و شوراهای اسلامی کشوری از آن باید بدانند

راهبر شورا و سازمان های غیر دولتی

هرآنچه مردم ، سازمان های غیر دولتی و شوراهای اسلامی کشوری از آن باید بدانند

هر آنچه که برای شناخت از وظایف ، حدود اختیارات ، نحوه تشکیل و بهره گیری از این نهادها برای رشد جامعه مدنی لازم است بدانیم را به نقد و بررسی گذارده و به سئوالات و ابهامات در این زمینه ها پاسخگو خواهیم بود .

آخرین مطالب

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بازیگری فعال شورای شهر پایانی بر ناکارآمدی طرح های توسعه شهری

شهرسازی به دنبال آنست تا از طریق تهیه ، تصویب و اجرای طرح های توسعه شهری نظمی قراردادی در شهر حاکم نماید که بستر آن عنصری زنده و پویا به نام شهر را شامل می شود که حرکت و جهت گیری آتی خود را از طریق عوامل بسیاری همچون گذشته تاریخی ، محیط جغرافیایی , سیاستهای اعمال شده ، مهاجرت ، گسترش صنعت و ده ها عامل دیگر تعیین و بدون آنکه موانعی در راه رشد خود را برتابد  بتواند به راه خود ادامه دهد و هر عامل قراردادی را که توان هماهنگی با این حرکت نداشته باشد را به پشت سر خواهد گذارد .

علیرغم این تدوین و اجرای طرح های توسعه شهری در ایران داستانی اندوهبار از ناکامی و ناکارآمدی در حیات مدیریت شهری را به تصویر می کشد به طوری که سرنوشت گزارش طرح های شهری را صرفاَ به تزیین قفسه کتابخانه ها و آذین اتاق مدیران شهری مبدل ساخته و یا نقشه های کاربری زمین در این طرح ها و پیشنهادهای حوزه بندی آن را جلوه ای بر دیوارهای دفاتر شهرسازی شهرداری ها در منظر و مرآی تبدیل نموده است .

این درحالیست که شهرها برخلاف هدف ها و پیشنهادهای ملحوظ در این طرح ها که صد البته با دقت و کارشناسی تهیه شده است ، رشد و گسترش خود را طی می کند که این امر یعنی فاصله وحشتناک بین برنامه ها و طرح ها و آنچه درعمل به منصه ظهور رسیده اند خود دلیلی برای مرگ طرح های توسعه شهری قدیمی به علت ناکارآمدی و جایگزینی زود هنگام طرح های جدید با صرف هزینه بسیار به جای آنها شده است .

آنچه از کنکاش و ملاحظه طرح های شهری تهیه شده طی سالهای گذشته در ایران بدست می آید برحضور کمرنگ  خواست و نظر مردم در طراحی ، تصویب و اجرای آنها دلالت دارد ا درحالی که مراد و منظور از تهیه و تدوین طرح های توسعه شهری پاسخگویی به خواسته ها و نیازهای عمومی اهالی و ساکنان شهرها طی افق آینده است .

طبیعی خواهد بود که عدم مشارکت آگاهانه مردم در شکل گیری نظامات قراردادی از جمله طرح های توسعه شهری چه سرنوشتی را برای این دسته از امور رقم خواهد زد و صد البته مشارکت آگاهانه مردم از طریق اعمال واقعیات مورد درخواست آنان موضوعیت می یابد .

در چنین فضایی حضور آگاهانه و مسئولیت پذیر شوراهای اسلامی شهر به عنوان منتخب مردم و متولی اعمال افکار عمومی اهالی در حوزه بررسی و تصویب طرح های توسعه شهری با رعایت شرایطی می تواند نوید بخش تبلور کارآمدی در تهیه و اجرای چنین طرح هایی باشد که از راه اطلاع از حرکت تقاضای جامعه شهری برای توسعه و انتقال این خواست عمومی در قالب طرح های مزبور و اثربخش کردن حضور شهرداری در تهیه و اجرای چنین طرح ها به توسط شورا به رفع مشکل بپردازد .

 به این ترتیب قانونگذار سعی نموده تا با دخالت دادن آرای مردم از طریق شورای شهر در فرایند تهیه طرح های شهری ، نظام برنامه ریزی برای شهر را از اتاق های دربسته کارشنلسان ادارات دولتی خارج و رأی و نظر مردم را در تهیه و تصویب آن موثر سازد  ما نیز با انتخاب شورایی مرکب از اشخاص با صلاحیت و متعهد چنین اهدافی را  محقق سازییم . 

حسین کوچکیان فرد 


  • حسین کوچکیان فرد
  • ۰
  • ۰

شوراها ابزار تحقق توسعه عدالت محور

امروزه یکی از شاخصهای مورد توجه تمامی جوامع بشری و نهادهای بین المللی ، گسترش و تثبیت مفهوم توسعه عدالت محور می باشد گرچه هر جامعه و نهادی با توجه به نیاز ساختاری خود و برای پیشبرد اهداف مورد نظرش به این مفهوم گرایش داشته اند اما در مجموع این اهتمام نوید بخش و تسریع کننده حرکت جوامع در جهت ارتقای توسعه همه جانبه می باشد برای نمونه بانک جهانی به دنبال ایجاد عدالت در کشورها برپایه دو اصل است: الف- عدالت در فرصت ها به نحوی که هر کس فارغ از آنکه در چه کشور و از چه نژاد و مذهبی می باشد این امکان برایش فراهم شود تا با توجه به توانمندی ، استعداد و تلاش خود از عدالت بهره مند شود .

ب-برداشتن موانع رشد خصوصاَ در بخش بهداشت ،آموزش و سطح مصرف به طوری که توسعه ،فرصت های برابر را قویاَ در راستای نیل به اهداف استراتژیک که عبارت از بهبود محیط سرمایه گذاری برای همگان است فراهم سازد .

سازمان ملل نیز برای کاستن از تنش ها و بحران های جهانی چه در داخل مرزهای رسمی کشورها و چه در روابط و مناسبات کشورها با یکدیگر در سندی که به امضای سران 149 دولت عضو در سال دوهزار میلادی رسید و به سند هزار سوم معروف شد اهدافی چون ریشه کنی فقر و گرسنگی شدید ، دستیابی به آموزش ابتدایی همگانی ، ارتقای برابری جنسی ،کاهش مرگ و میر کودکان ،بهبود بهداشت مادران ،مبارزه با ایدز و دیگر بیماری ها ،تضمین پایداری محیط زیست و گسترش مشارکتهای جهانی برای توسعه را هدف قرار داده است که رسیدن به آن را در تمامی کشورها پیگیری می نماید و از همان ابتدا حکمرانی خوب به عنوان شرط لازم برای دستیابی به هر یک از آنها مطرح شده است ، ایجاد حکمرانی خوب نیز مستلزم ایجاد توانمندیهای لازم در ذی نفعان عمده عرصه حکمرانی یعنی دولت ،بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی است که از ابزارهای پیگیری و نظارت بر این مهم در جامعه ما شوراهای اسلامی کشوری می باشند .

از منظر عدالت ،توزیع فرصت ها بیش از توزیع نتایج از اهمیت برخوردار است اما از سوی دیگر فرصت ها که در واقع امور بالقوه هستند بسیار دشوارتر از نتایج قابل محاسبه و اندازه گیری اند و به این منظور می بایست به نهادهایی که به طور مستمر توان شناسایی فرصت ها قبل از شکل گیری و انتقال عدالت در توزیع آن هنگام برنامه ریزی دارند اتکا نمود تا مفهوم عدالت محوری که یکی از نیازهای اساسی قوام و ادامه حیات جوامع بشری است حاصل شود ،به جرأت می توان گفت نهاد شوراها و قبل از آن انجمن ها برای تحقق این امر به منصه ظهور رسیده اند .

همچنین رسوخ مفهوم عدالت در قلب موضوعات توسعه کشور همچون مباحث اقتصادی ،اداره امور عمومی و توسعه نیروی انسانی به شدت مورد مطالبه جامعه است لذا ایفای نقش شوراها در تحقق توسعه همه جانبه با توجه به کارویژه هایش البته با ورود افراد متبحر در آن هر روز پر رنگ تر می شود تا بتوانند چرخه توسعه را به نفع توزیع عادلانه امکانات براساس برخورداری همزمان و یک اندازه تمامی مناطق کشور و نیز حفظ پایداری عوامل منجر به توسعه با راه حل بومی و تخصیص دوباره منابع در جهت برآوردن نیازهای اساسی شهروندان طی سالیان متمادی و نسل های آینده حفظ شود .

حسین کوچکیان فرد


  • حسین کوچکیان فرد